Allmänna villkor

1. Omfattning

Dessa leveransvillkor gäller för alla leveranser av Heinätin® Hömatningsautomater (Produkt) och/eller relaterade tjänster (Tjänster) från Oy Equine Innovations Ltd (företags-ID 2588058-5, Leverantör) till kunden (Kund), om inget annat avtalats skriftligen.

2. Avtalets ingående

Avtalet träder i kraft när kunden accepterar leverantörens giltiga offert (beställning) eller när leverantören skriftligen bekräftar en beställning som avviker från erbjudandet eller någon annan än orderbekräftelsen (beställningsbekräftelse). Leverantörens offert är giltig i 14 dagar från offertens datum, om inget annat uttryckligen anges i offerten.

3. Avtalets innehåll, prissättning och betalningsvillkor

Innehållet i avtalet, priserna och betalningsvillkoren fastställs i avtalsdokumenten (beställning eller orderbekräftelsen). Eventuella separat överenskomna tilläggstjänster, som installations- och underhållstjänster, debiteras enligt leverantörens gällande prislista, om inget annat avtalats. Om inget annat avtalas är betalningstiden 14 dagar från fakturadatum. Dröjsmålsräntan regleras av lagen om dröjsmålsränta (Interest Act).

4. Leverans

Leverantören bekräftar leveranstidpunkten när avtalet ingås. Om leveransen inkluderar installation av leverantören anses leveransen vara genomförd när enheten har installerats enligt avtalet. Om leveransen inte inkluderar installation anses leveransen vara genomförd när enheten har levererats till den adress som kunden angett enligt avtalsvillkoren. Transporten omfattar i detta fall inte lossning av pallen, leverans av enheten in i byggnaden eller avfallshantering av förpackningsmaterial. Kunden ansvarar fullt ut för installationen i detta fall.

Om leveransen inte kan genomföras vid den överenskomna tidpunkten av orsaker som är att tillskriva leverantören, ska leverantören omedelbart informera kunden och komma överens om vidare åtgärder. Om leveransen inte kan genomföras vid den överenskomna tidpunkten av orsaker som är att tillskriva kunden, ska leverantören och kunden komma överens om att skjuta upp leveransen till en senare tidpunkt.

5. Övergång av äganderätt och risktagande

Äganderätten till de avtalsenliga enheterna förblir hos leverantören tills kunden har betalat det fullständiga köpeskillingen. Riskansvaret för enheterna övergår till kunden så snart enheten har levererats till kunden.

6. Reklamation och avhjälpande av brister

Kunden måste omedelbart kontrollera innehållet i leveransen efter att den mottagits. Alla synliga skador, brister och avvikelser från den överenskomna leveransen måste omedelbart dokumenteras och meddelas. Kunden bör rapportera eventuella brister till leverantören inom sju (7) dagar från leveransdatumet. Reklamationer bör skickas via e-post till info@hevoskeksinnot.fi.
Kunden anses ha godkänt leveransen om hen inte rapporterar några brister enligt de ovan beskrivna villkoren. Om det finns ett fel på enheten har leverantören rätt att efter eget gottfinnande antingen åtgärda felet eller leverera en ny enhet som ersättning. Brister eller fel som inte orsakar väsentliga olägenheter vid användning av enheten hindrar inte kundens godkännande av leveransen.

7. Garanti

Utrustningen och tjänsterna har en garanti på 24 månader från leveransdatumet. Reparationer eller ersättningsleveranser under garantitiden förlänger inte den ursprungliga garantitiden. Garantin täcker enbart material- och produktionsfel på utrustningen samt fel i installationsarbeten som utförts av leverantören. Garantin gäller inte för:

  • Skador som orsakas av hästar eller andra djur;
  • Regal-dämpare;
  • Batterier;
  • Skador som uppstår på grund av installationsfel gjorda av kunden eller andra skador orsakade av kunden;
  • Normalt slitage och åldrande av enheten;
  • Missfärgning eller andra kosmetiska förändringar på icke lackerade enheter;
  • Skador eller problem som orsakas av externa förhållanden eller faktorer eller som uppstår genom förändringar i externa förhållanden (t.ex. brott på enheten på grund av yttre påverkan; felaktig, vårdslös eller ovanlig användning; felaktig installation av tredje part som inte är leverantören; felaktig skötsel, underhåll eller modifiering av tredje part som inte är leverantören);
  • Åtgärdande av fel eller brister som inte är relevanta för enhetens funktion.

Garantin gäller inte och leverantören ansvarar inte för skador ifall:

  • Enheten har installerats av kunden eller någon annan än leverantören i strid med leverantörens installationsanvisningar, vilket har orsakat ett fel;
  • Enheten har missbrukats eller använts för andra ändamål än de avsedda;
  • Kunden har försökt reparera enheten eller göra ändringar i strukturen, anslutningarna, etc. som inte godkänts av leverantören;
  • Enheten har inte underhållits eller rengjorts på rätt sätt enligt leverantörens underhållsinstruktioner (t.ex. kan underlåtenhet att rengöra enheten leda till missfärgning eller rostbildning på hyllorna; underlåtenhet att underhålla låsen kan leda till låsproblem osv.).

Alla modifieringar av enheten utan skriftligt godkännande från leverantören leder till att garantin upphör.
Kunden måste i förväg kontrollera med leverantören om lämpligheten av enhetens material, ifall höet förvaras på ett ovanligt sätt i enheten (t.ex. genom salting). Annars gäller inte garantin för sådan användning.
Kunden måste omedelbart skriftligen informera leverantören om ett fel eller skada på enheten som upptäcks under garantiperioden. Leverantören ansvarar inte för ytterligare skador som uppstår på grund av en sen anmälan. Leverantören beslutar om nödvändiga åtgärder baserat på den felbeskrivning som kunden lämnat. Om det behövs kan leverantören senare be kunden om ytterligare information. Leverantören kommer att inleda undersökningen och åtgärda felet så snabbt som möjligt, om det är nödvändigt.
Leverantören kommer efter eget gottfinnande antingen att reparera enheten eller leverera en ersättning. Om felet orsakades av leverantörens installationsarbete, kommer leverantören att vidta nödvändiga åtgärder för att åtgärda felet. Om felet orsakas av en defekt komponent kan leverantören också leverera en ny komponent till kunden. Kunden måste då returnera den defekta komponenten till leverantören innan en ny komponent kan levereras som ersättning.
Om det under undersökning eller reparation av felet fastställs att felet inte täcks av garantin eller annars faller utanför leverantörens ansvar, kan leverantören debitera kunden för undersökning och reparation av felet, inklusive arbetskostnader, reseomkostnader och reservdelar, enligt sin aktuella prislista.

8. Intellektuell egendom

Alla immateriella rättigheter (såsom, men inte begränsat till, patent, patentansökningar, nyttighetsmodeller, handelsnamn, varumärken, upphovsrätt, affärshemligheter och know-how) som rör utrustningen och tjänsterna förblir leverantörens egendom och överförs på inget sätt till kunden.

9. Force majeure

Leverantören är befriad från sina avtalsenliga åtaganden och ersättningsansvar om omständigheter inträffar som orsakas av ett hinder och/eller en fråga som ligger utanför leverantörens kontroll.

10. Ansvarsbegränsning

Leverantören ansvarar inte för indirekta skador eller materiella skador som uppstår för kunden eller tredje part.
Leverantörens ansvar är i alla fall begränsat till högst tjugo (20) procent av priset för de aktuella enheterna och/eller tjänsterna som omfattas av leveransen.
För konsumenter gäller att ansvarsbegränsningarna inte påverkar konsumentens rättigheter enligt tvingande lag.

11. Returrätt

Produkterna har en 14-dagars returrätt för konsumenter. Företagskunder har ingen returrätt. Leverantören måste informeras om returen inom 14 dagar efter leverans. Produkten som returneras måste vara oanvänd och i oförändrat skick. Leverantören ansvarar inte för kostnader som uppstår i samband med returen av produkten. Vid retur kommer återbetalning att göras till den betalmetod som användes vid beställningen (inte t.ex. via banköverföring). Återbetalningen sker omedelbart efter att produkten har returnerats till leverantören.

12. Gällande lag och tvister

Detta avtal är föremål för finsk lag. Alla tvister mellan leverantören och kunden som uppstår från detta avtal ska först lösas genom förhandlingar mellan parterna. Om meningsskiljaktigheterna inte kan lösas genom förhandlingar, ska de först avgöras av Pirkanmaa tingsrätt.

13. Giltighet

Dessa leveransvillkor gäller tills vidare.

Rulla till toppen